Kennismanagement & onderzoek

In mijn ‘dagelijks’ leven ben ik directeur van Stichting Topcare, voor excellente zorg in gespecialiseerde verpleeghuizen. Daarvoor was ik manager Kenniscentrum bij Topaz, een middelgrote organisatie in de ouderenzorg.

Kennismanagement is een mooi vak. Het raakt aan alles: leiderschap, innoveren, communicatie, onderzoeken, leren, samenwerken, ontwikkelen. Kennismanagement raakt bovendien aan veel afdelingen van de organisatie, zoals ICT, communicatie, HRM, marketing.

De onderzoeker zit bij mij altijd dicht onder de oppervlakte. Ik zou mij als manager (of mens) een blinde voelen als ik niet constant zou onderzoeken hoe iets in elkaar zit.

Sinds een paar jaar werk ik aan een proefschrift over de relatie tussen medisch professionals en patiënten. Daarvoor heb ik ongeveer twintig professionals geïnterviewd in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Mijn promotor is prof.dr. Mirko Noordegraaf, van de Universiteit Utrecht